BuurtBoost is een initiatief van VORM en Did Vastgoedontwikkeling dat zich inzet voor het toekomstbestendig maken van bestaande (naoorlogse) buurten – met aandacht voor zowel de fysieke als de sociale kant.
Het concept was krachtig en onderscheidend, maar de merkidentiteit bleef nog achter in uitstraling en samenhang. De communicatie kon consistenter en het gebruik van kleur en vorm liet ruimte voor verbetering. Het team voelde dat er potentie zat in het merk, maar miste een duidelijke, gedeelde richting.
Aan ons de mooie uitdaging om samen tot een heldere strategie te komen en BuurtBoost te voorzien van een sterke, volwassen en herkenbare identiteit – zowel visueel als digitaal.
Een sterk merk begint bij een scherpe strategie. Daarom begonnen we met een aantal creatieve merkstrategie sessies waarin we samen met het team de identiteit van BuurtBoost opnieuw definieerden. Hieruit kwam een duidelijk en krachtig merkverhaal voort, met als kernboodschap: Samen. Slimmer. Sneller. — een mantra dat de aanpak van BuurtBoost perfect samenvat.
De volgende stap was het ontwikkelen van een bijpassende visuele identiteit. De visuele stijl draait om de transitie van oud naar nieuw. We kozen voor een grafisch systeem waarin rode, dalende vormen overgaan in gele, opwaartse vormen: een krachtige visuele metafoor voor buurten die opbloeien. Het kleurgebruik is bewust teruggebracht naar een gebalanceerd en betrouwbaar palet, en de vormgeving straalt rust, helderheid en energie uit.
Met de nieuwe huisstijl op zak zijn we aan de slag gegaan met het ontwerpen van een nieuwe Webflow-website. We begonnen met wireframes waarin we nadachten over de juiste flow, het structureren van de aanpak, en het helder communiceren van de verschillende “boosters” zoals BuurtKoers, BuurtPeiling en BuurtPlatform. De storytelling op de website is licht en toegankelijk, met veel ruimte voor visualisatie. Subtiele animaties zorgen ervoor dat de site modern aanvoelt, zonder onrustig te worden.
Om het team van BuurtBoost te laten zien zoals ze écht zijn – gedreven, ambitieus, authentiek en energiek – gingen we samen met fotograaf Saskia Bakker op pad. We legden momenten vast tijdens een brainstormsessie, in de wijk bij lopende projecten en in gesprek met bewoners. Het resultaat is een reeks krachtige en oprechte beelden die de energie en betrokkenheid van het team perfect weerspiegelen. De fotografie voegt een menselijk en herkenbaar element toe aan het merk en maakt de missie van BuurtBoost tastbaar en zichtbaar in de praktijk.
Door de combinatie van strategie, design en soepele interactie hebben we van BuurtBoost een merk gemaakt dat de juiste boodschap uitstraalt – voor bewoners, gemeenten én woningcorporaties. Alles bij elkaar: een herkenbaar, professioneel en betrokken merk dat klaar is om buurten toekomstbestendig te maken.
BuurtBoost
Een merk dat maatschappelijke impact versterkt
Een merk dat vertrouwen wekt