Makers Hands

Een compleet branding traject om van Makers Hands een groot merk te maken.

De uitdaging

Makers Hands is een agentschap die onafhankelijke makers en kunstenaars met kunstliefhebbers verbindt. Zo kunnen kunstliefhebbers kunst op maat laten maken en daarvoor via Makers Hands de juiste maker/kunstenaar vinden. Aan ons de vraag:

Hoe vertellen wij het verhaal van Makers Hands zo simpel mogelijk richting de twee verschillende doelgroepen? En hoe kunnen we het merk verder professionaliseren om het aantrekkelijk te maken voor investeerders?

Aan de slag

In een vroeg stadium hebben wij een analyse van het merk gemaakt. Hierdoor ontstond een duidelijk beeld over de problemen en verbeterpunten van het merk. Deze problemen waren als volgt: er was nog geen duidelijk beeld van de doelgroep(en), geen richtlijnen voor de merkidentiteit en had Makers Hands nog geen echte huisstijl/visuele identiteit.

Vanuit deze analyse zijn we het project gestart. Benieuwd hoe? Check hieronder de loop van het project:

BrandCore:

  1. Doelgroep profielen
  2. Merkfundament
  3. Merkverhaal & messaging
  4. Naamswijziging (extra stap)

BrandDesign:

  1. Huisstijlontwikkeling
  2. Logo design
  3. Stijlgids

Doelgroepprofielen en merkfundament

Met een aantal merkstrategie sessies met het branding canvas, verschillende checklists en kritische vragen, verzamelden wij de juiste informatie om zo het merkfundament en de doelgroep profielen weer scherp te krijgen.

Met een helder beeld van het merk en de doelgroepen konden we tijdens het project veel makkelijker en sneller stappen maken. Zo ging het brainstormen makkelijker, kwamen we sneller op creatieve oplossingen en werd het makkelijker om samen met de founders over het merk en de doelgroepen te praten. Tot slot hebben we het merkfundament en de doelgroepen kort en krachtig samengevat in een bewerkbaar online document en dit met de eigenaar gedeeld.

A mockup showcasing two target audience profiles
Met heldere doelgroep profielen is het veel gemakkelijker om je strategie te bepalen

Merkverhaal en messaging

Het schrijven en bedenken van het merkverhaal en de messaging verliep enorm soepel. Dit kwam mede doordat het merkfundament en de doelgroepen tot in de detail waren beschreven. Binnen no time ontstond het nieuwe merkverhaal en de unieke pay-off: De Makers van Morgen.

Naamswijziging

Voordat het merk de naam Makers Hands kreeg, heette het merk Bespoke. Echter dekte deze naam de lading niet meer. Daarnaast werd de naam Bespoke ook door andere bedrijven gebruikt, wat mogelijk in de toekomst voor problemen kon zorgen.

Aangezien het merk nog niet live was gegaan, was dit een uitgelezen kans om een nieuwe naam te bedenken. Zo schoten wij een brainstormsessie in en bedachten we samen met de founder de nieuwe naam: Makers Hands.

A visual explanation of the Makers Hands logo

Huisstijlontwikkeling, logo design en stijlgids

Na een uitgebreid stijlonderzoek en een aantal schetsen te hebben gemaakt, kwamen er gelijk een aantal geometrische vormen tot stand. Deze vormen pasten goed bij de nieuwe merkidentiteit en konden in alle elementen van de nieuwe huisstijl worden gebruikt. Zo kon het symbool van het nieuwe logo worden opgebouwd uit deze vormen, maar ook een aantal achtergrond patronen en layouts.

An animation showcasing a series of social media posts

Na deze vormen vast te hebben gesteld zijn we aan de slag gegaan om een aantal schetsen te maken voor het nieuwe logo, layouts en een aantal uitingen en deze te presenteren. Tijdens de presentatie werd er zeer enthousiast gereageerd en met wat tweaks kwam de nieuwe huisstijl van Makers Hands tot stand.

A mockup of the styleguide and a few standalone pages
Met deze kleurrijke nieuwe huisstijl gaat Makers Hands flink opvallen!

Thom en Maarten hebben onze doelgroep(en), propositie, merk en verhaal helder gemaakt en doorvertaald naar een eigenzinnige, creatief en daadkrachtig merk. Thanks heren!

Vera Seegers

Makers Hands

Resultaten die we hebben behaald

Een duidelijk merkverhaal en heldere messaging

Door een helder beeld te cre禱ren op de doelgroep is het makkelijker om de juiste mensen aan te spreken met nieuwe campagnes, acties, evenementen en andere communicatie uitingen.

Een opvallende en herkenbare huisstijl

Aan de hand van duidelijke richtlijnen kan het merk consistent naar buiten worden gebracht. Hierdoor wordt het merk sneller herkend en is nieuwe content makkelijker te maken. 儭

De details van het project

Wat hebben we precies gedaan voor deze klant, met wie hebben we samengewerkt en welke tools hebben gebruikt?Goeie vraag! Speciaal voor jou hebben we alles voor je opgesomd!

Klant

Makers Hands

Jaar

2021

Services

BrandCore en BrandDesign

Dreamteam

Thom Peet (merkstrategie en design) en Maarten de Vries (merkstrategie en design)

Activiteiten

Doelgroepprofielen, merkfundament, merkverhaal & messaging, merkstrategie, huisstijlontwikkeling, logo design, stijlgids en huisstijl-uitingen

Software en tools

Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe InDesign, Miro en Google Docs

Heb je een uitdaging die je wilt bespreken?

Altijd up-to-date

Groot blijven met kleine moeite? Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elk kwartaal onze dubbele dosis kennis over merkstrategie en meer!

Bedankt! Je aanmelding is goed ontvangen. Vanaf nu ontvang je van ons elk kwartaal een SUPERvette nieuwsbrief!
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier.

Certified branding facilitators

Door op "Accepteren" te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op jouw apparaat om deze website te verbeteren, het gebruik te analyseren en te helpen bij onze marketing. Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.
Cookiebeleid