Een complete rebranding naar een helder merk met creatieve materialen voor een kick-ass brand launch 🚀
Fietsreparatie Vathorst heeft een bijzondere fietsreparatie service namelijk: Een mobiele fietsreparatie service! In plaats van de kapotte fiets naar een fietsenmaker te brengen komt de fietsenmaker de fiets gewoon aan huis repareren. Je maakt simpelweg een afspraak en Fietsreparatie Vathorst staat binnen no time voor je deur om je fiets ter plekke te repareren. Zo'n concept kan alleen maar goed uitpakken en dat deed het ook! Echter, na een aantal jaren werd het tijd om op te schalen en verder te groeien. Om dat mogelijk te maken moest het business model worden aangepast, het team worden uitgebreid en was er een rebranding nodig. Aan ons dus de vraag:
"Kunnen jullie Fietsreparatie Vathorst rebranden naar een helder en professioneel merk dat past bij mijn nieuwe business model?"
Ons avontuur met Vathorst Fietsen begon met een vrijblijvende merkanalyse waarin we het hele merk, alle communicatie kanalen en het businessmodel onder de loep namen. Vervolgens gingen we met de founder rond de tafel om de problemen, uitdagingen en het nieuwe business model te bespreken. Na de meeting werd het duidelijk dat Fietsreparatie Vathorst een complete rebranding vereiste met een heldere merkidentiteit, een huistijl met een herkenbare look en een aantal marketing campagnes om de overgang naar het nieuwe merk soepel te laten verlopen. Ons plan bestond uit de volgende onderdelen:
Tijdens een BrandCore traject is de belangrijkste vraag om te beantwoorden: Wie is de doelgroep? Om deze vraag te beantwoorden kijken naar o.a. leeftijd, leefomgeving, opleiding en werk, hobby's, favoriete merken, problemen, verwachtingen en meer. Door deze punten te onderzoeken en vast te leggen ontstaat een profiel van de doelgroep.
Voor Vathorst Fietsen onderzochten we twee doelgroepen namelijk: Een doelgroep die gebaat is bij de mobiele reparatie service en een doelgroep die liever een winkel bezoekt. Door beide doelgroepen te onderzoeken kregen we veel inspiratie en ideeën voor de volgende stap: Het invullen en helder maken van het merkfundament.
Tijdens het invullen van het merkfundament ontstond al gauw een merkidentiteit met een behulpzaam, eerlijk, persoonlijk en professioneel karakter. Deze merkidentiteit is gedurende een aantal merkstrategie sessies uitgegroeid tot een merk met duidelijke merkwaarden, een unieke positionering en een inspirerende visie: Een wereld waarin de inwoners van Vathorst en omstreken zoveel mogelijk kunnen bewegen met een goede (werkende) fiets.
Met twee duidelijke doelgroepprofielen en een helder merkfundament werd het ineens heel gemakkelijk om een inspirerend merkverhaal te schrijven. Zo schreven we rondom de merkessentie, 'Snel weer op weg', een persoonlijk merkverhaal over de noodzaak om fietsreparaties sneller en makkelijker te maken. Want op die manier voorkom je dat mensen stilstaan of de auto verkiezen boven het 'gezonde fietsen'. Vervolgens hebben we onze handen uit de mouwen gestoken om de messaging van Vathorst Fietsen helder te maken. Dit deden we door een document met sterke headers en webteksten te schrijven.
De volgende stap in het project was het vormgeven van een herkenbaar jasje waarmee Vathorst Fietsen een professionele eerste indruk kon maken. Om de juiste stijl te vinden hebben we twee eigenzinnige stylescapes (een soort moodboards) ontwikkeld die elk een ander deel van de merkidentiteit benadrukten. Zo benadrukte de eerste stylescape de persoonlijke aanpak van de founder en zijn team waar de tweede stylescape kwaliteit op nummer 1 zette.
De keuze viel op de stylescape met het kwalitatieve karakter en deze hebben we netjes omzet naar een stijlgids waarin alle onderdelen van de huisstijl haarfijn werden uitgelegd.
De laatste stap van het project was: Naar buiten treden met het nieuwe merk. Door de nieuwe bedrijfsnaam, merkidentiteit en huisstijl ontstond een risico dat huidige klanten het bedrijf niet meer zouden herkennen. Het was dus erg belangrijk om een soepele overgang naar het nieuwe merk te creëren. Dit deden we met drie slimme marketing campagnes: 1. Een pre-marketing campagne, 2. Een nieuwe buren campagne en 3. Een openingsweek campagne.
De pre-marketing campagne had als doel om aan bestaande klanten uit te leggen dat Fietsreparatie Vathorst voortaan Vathorst Fietsen zou heten. Daarnaast was het erg belangrijk om te benadrukken dat Vathorst Fietsen een fysieke winkel ging openen. Dit deden we met een flyer en een aantal social media posts.
Met de nieuwe buren campagne was het doel om kennis te maken met alle inwoners en bedrijven rondom de nieuwe winkel. Om de inwoners en bedrijven te motiveren om langs te komen hebben we een speciale flyer ontwikkeld en laten verspreiden.
De derde en laatste campagne was gericht op het lanceren van het nieuwe merk en de feestelijke opening van de nieuwe winkel. Tijdens de openingsweek werd een speciale BBQ georganiseerd voor klanten, vrienden en collega's. Om deze openingsweek te ondersteunen hebben we een speciale flyer, social media content en een aantal creatieve uitingen ontwikkeld. Na de feestelijke opening kregen alle aanwezigen een goodiebag met handige coupons, flyers en een klein kadootje.
BrandBros heeft mij met 100% inzet en goed onderbouwd advies een grote stap verder geholpen. Thom en Maarten, superbedankt voor de service en inzet! BrandBros is een echte aanrader!
Ray van de Kamp
Vathorst Fietsen
Een helder merk en een opvallende huisstijl
Met duidelijke doelgroepprofielen, een heldere merkidentiteit en een opvallende huisstijl gaat Vathorst Fietsen de harten van de inwoners van Amersfoort en omstreken veroveren. 😍
Een soepele rebranding door marketing campagnes
Met drie ijzersterke campagnes is de overgang van het oude naar het nieuwe merk soepel verlopen en zijn het nieuwe merk en de winkel op feestelijke wijze gelanceerd! 🚀
Wat hebben we precies gedaan voor deze klant, met wie hebben we samengewerkt en welke tools hebben gebruikt? Goeie vraag! Speciaal voor jou hebben we alles voor je opgesomd! 📎
Vathorst Fietsen
2022
BrandCore, BrandDesign en BrandSupport
Thom Peet en Maarten de Vries
Doelgroepprofielen, merkfundament & positionering, merkverhaal, huisstijl, stijlgids, concept creatie, grafisch vormgeven en social media content
Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe InDesign, Miro en Google Docs
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elk kwartaal interessante content over merken en meer! 🔥