Super snel ideeën ontwikkelen: Brainstormen in a nutshell 🧠

Hoe gebruik je die creatieve spier om tot goede ideeën te komen?

17/5/2022

Wat is brainstormen?

De meeste mensen denken bij het woord ‘brainstormen’ aan: even rondom de tafel zitten en wat ideeën schreeuwen naar elkaar. Maar brainstormen is veel meer dan dat. Brainstormen is een creativiteitstechniek met als doel: snel veel nieuwe ideeën over een bepaald onderwerp of vraagstuk genereren. 

‘The man himself’: Alex Faikney Osborn

De origine achter brainstormen

In één van de meest geroemde reclamebureaus van de wereld genaamd BBDO liep directeur Alex Faikney Osborn tegen een probleem aan. Zijn personeel kwam vaak op sublieme ideeën maar dat gebeurde vaak wanneer zijn in hun eentje werkte. Maar wanneer Osborn zijn personeel bij elkaar riep voor een meeting met een klant blokkeerde al hun creativiteit. Dit was iets wat hij zichzelf niet kon permitteren. Want elke dag weer moesten er verrassende ideeën geproduceerd worden en om dat te bereiken was teamwork nodig.

Osborn ging aan tafel met de meest creatieve wetenschappers, artiesten en copywriters uit zijn tijd. Hij bestudeerde lange tijd boeken, filosofen en overlegmethodes uit andere culturen en tijden. Totdat hij op een dag stuitte op de copywriter Alan Ward. Ward had geen vaste manier om creatief te denken maar wel een manier uitgevonden om in de juiste stemming te komen om creatiever te denken. Dit deed Ward door aan de hand van een vraag - of probleemstelling zoveel mogelijk ideeën en zinnen zo rap mogelijk op te schrijven. Letterlijk alles wat in hem opkwam schreef hij op een groot vel papier - hoe gek of saai het idee ook was, niets was fout! Na een tijdje stond het vel papier vol met ideeën en kon Ward de leukste ideeën en zinnen met elkaar verbinden en combineren.

Dit onderzoek van Osborn leidde tot twee cruciale inzichten:

  1. Om een goed idee te bedenken, bedenk je er velen. Hoe meer hoe beter.
  2. Door je te focussen op het creëren van ideeën en niet het beoordelen daarvan, creëer je veel meer goede ideeën.
De twee fases van brainstormen

De twee fases van brainstormen

Osborn zijn inzichten hebben laten zien dat het een goed idee is om om het creatieve denkproces op te splitsen in twee fasen:

  • Fase 1: De idee-generatie fase
  • Fase 2: De idee-evaluatie fase

In de idee-generatie fase is het doel om zoveel mogelijk ideeën te genereren aan de hand van een vooropgestelde vraag- of probleemstelling. De ideeën mogen van gek tot saai lopen. Alles is toegestaan en oordelen of kritiek geven is absoluut niet toegestaan! Wanneer je dit doet kader je de creativiteit van de groep in en wek je een sfeer dat ideeën niet worden gewaardeerd waardoor mensen zich belemmerd voelen om zich uit te spreken.

“Vóór de koffie ideeën bedenken. Na de koffie ideeën evalueren en uitwerken”

In de idee-evaluatiefase gaat de groep ideeën selecteren. Kies de beste, leukste ideeën met de meeste voordelen uit. Versterk deze ideeën en toets ze bij elkaar. Bepaal vervolgens welke ideeën afvallen en welke ideeën het waard zijn om mee te nemen naar de volgende dag of sessie.

Tijd voor actie

Na een nachtje slapen heeft iedereen weer wat meer helderheid en kan er in een kleine discussie snel nagedacht worden over de prioriteiten van de te ontwikkelen ideeën. Maar hoe komen we van een idee naar een innovatie? Na de brainstorm te hebben gedaan en een idee gekozen te hebben, is het belangrijk om vervolgens een actieplan te maken. Hoe ga je het idee ontwikkelen? Wie heb je daarbij nodig? In welke tijd moet het gebeuren? Welke ruimte en wat voor budget maak je hiervoor vrij? Kortom, maak een concreet plan waar jij en je team mee kan werken. En dan? Actie!

Thom Peet

Heb je een uitdaging die je wilt bespreken?

Altijd up-to-date

Groot blijven met kleine moeite? Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elk kwartaal onze dubbele dosis kennis over merkstrategie en meer! 🔥

Bedankt! Je aanmelding is goed ontvangen. Vanaf nu ontvang je van ons elk kwartaal een SUPER vette nieuwsbrief!🤘
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier.

Certified branding facilitators

Door op "Accepteren" te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op jouw apparaat om deze website te verbeteren, het gebruik te analyseren en te helpen bij onze marketing. Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.
Cookiebeleid