Door de juiste kernwaarden weten klanten waar je voor staat. En dat wil je!
9/3/2022
Klanten en (toekomstig) personeel zijn altijd opzoek naar connecties waarmee zij zich kunnen identificeren. Om je met een bedrijf of persoon te kunnen identificeren moeten de kernwaardes en visie gelijk zijn aan de kernwaardes die jij op dat moment nastreeft. Dit kan bijvoorbeeld een kernwaarde zijn om te vechten tegen dierenleed of het trainen van mensen om het beste uit zichzelf te halen.
Wanneer mensen zichzelf herkennen in jouw kernwaarden ontstaat er een natuurlijke interesse. Deze interesse zorgt ervoor dat deze mensen jouw verhaal eerder willen ontdekken en eerder achter jouw bedrijf staan dan die van een ander. Het is een begin van een sterke relatie. Maar hoe zorg jij ervoor dat klanten zich kunnen identificeren met jouw kernwaarden?
Kernwaarden vind je overal. De politiek gebruikt kernwaarden op hun verkiezingsposters, organisaties als Black Lives Matter verkondigen verschillende kernwaarden tijdens protesten en bedrijven schrijven kernwaarden uit op de muren van de kantine.
Kernwaarden vormen ons karakter. Het beïnvloedt de manier van hoe wij spreken, hoe wij ons uiten en dienen als leidraad bij het nemen van belangrijke beslissingen. Je zou kernwaarden kunnen omschrijven als: situatie-onafhankelijke besluit helpers. Dus in welke context je ook zit, bij het maken van een besluit, hou jij je je vast aan je kernwaarden.
Wanneer jij voor een bedrijf werkt of zelf je eigen bedrijf hebt, is het belangrijk dat de kernwaarden worden uitgeschreven. Alleen zo weten de mensen om jou heen waar je daadwerkelijk voor staat. Veel bedrijven beelden hun kernwaarden uit met enkel woorden zoals: “Wij staan voor eerlijkheid, innovatie en kwaliteit”. Maar hoe weten de mensen om jou heen nou wat dat daadwerkelijk betekent voor jou? En hoe weten zij wat voor acties zij moeten nemen om daaraan bij te kunnen dragen? Een eigenaar of manager kan onmogelijk met alleen het geschreven woord ‘eerlijk’ een kantoor binnenlopen en tegen iemand zeggen: “wees eerlijk” terwijl die persoon waarschijnlijk nooit het gevoel heeft gehad dat hij/zij oneerlijk is geweest.
Een goede kernwaarde is uitgeschreven, realistisch, geeft je personeel iets te doen en creëert actie. Als het bovenstaande bedrijf in plaats van het woord ‘eerlijk’ op de muur had geschreven; ‘vertel altijd de waarheid, no matter what’ weten mensen wat zij moeten doen en is het makkelijker om die specifieke kernwaarde na te leven.
Het voordeel van het uitschrijven van je kernwaarden is hierboven al uitgelegd maar het kan nog duidelijker worden gemaakt. Jij kan namelijk je uitgeschreven kernwaarden omtoveren naar een manifest/merkverhaal. In dit verhaal kan jij je kernwaarden onderbouwen met voorbeelden zodat mensen zich eerder kunnen identificeren met jou of je bedrijf. Eén van de grootste voorbeelden van zo’n manifest is de Bijbel. Een boek vol verhalen die ons - de lezer - helpen om ons eerder te kunnen identificeren met de kernwaarden van het christelijk geloof. Maar tegenwoordig kan het allemaal veel sexier (en korter). In de vorm van een compact merkverhaal of zelfs een sterke merkvideo.
Een veel voorkomen fout is dat bedrijven hun kernwaarden, visie of manifest uitschrijven aan de hand van hun eigen producten en services. Wanneer je dat doet, schrijf je eigenlijk voor jezelf. Je krijgt dan zinnen zoals: ‘De hoogste kwaliteit voor de beste prijs’ of ‘Het grootste aanbod, altijd dichtbij’. Dit zijn ongeïnspireerde zinnen die een doelgroep niet weten te boeien. Dergelijke zinnen motiveren de doelgroep niet om bijvoorbeeld te solliciteren voor een functie binnen jouw bedrijf. Want wie zegt nu; “Het is zo tof om bij dit bedrijf te werken. We hebben een heel groot aanbod”.
Het is dus belangrijk om je kernwaarden uit te schrijven maar wel in de taal van de doelgroep. Op die manier herkent de doelgroep zichzelf in jouw merkwaarden. Zij krijgen een bevestiging dat het een goed idee is om voor jouw merk te kiezen.
Hoe zien zulke merkwaarden eruit? Hieronder een drietal voorbeelden:
“Think big. Never settle; challenge what’s possible.”
"We bestaan om geweldige mensen te bouwen die buitengewone dingen kunnen doen."
"We definiëren ons succes van hoe we het leven van mensen hebben geraakt"
Dat is wel even een verschil of niet? Deze zinnen visualiseren de kernwaarden, inspireren de doelgroep en geven het bedrijf een fantastische basis om het manifest op te schrijven en het bedrijf uit te laten groeien naar iets dat inspiratie ademt. Met deze zinnen ben je niet ‘zomaar’ een bedrijf, maar heb je een eigen identiteit.
De kernwaarden die je opstelt functioneren als fundament voor je bedrijf. Vanuit de kernwaarden ontstaat er een eigen cultuur, eigen doelen en een eigen visie. Maar hou deze kernwaarden niet voor jezelf. Deel ze met je doelgroep, met je personeel en met je externe partijen zodat iedereen weet waar het merk voor staat. Doe dit niet met losse woorden maar in zinnen die niet verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden. Zet deze om naar een manifest/merkverhaal/brand-video en jij maakt voor iedereen duidelijk waarom zij voor jou moeten kiezen! Dit geeft jouw merk meerwaarde, helpt je om mensen te inspireren en bevordert je bedrijf op elk niveau.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elk kwartaal interessante content over merken en meer! 🔥