5 merkstrategie trends voor kleine bedrijven (2022)! 🚀

Zorg dat jouw merk helemaal up-to-date met deze 5 merkstrategie trends!

1/2/2022

Hou je merk up-to-date

Je merk is geen statisch begrip. Ook is je merk niet een ding waar je 1 keer aan werkt omdat het daarna af is. Nee.. Je merk is een organisch wezen dat zich hoort aan te passen aan de eisen en verwachtingen van je doelgroep.

Om ervoor te zorgen dat jouw merk helemaal up-to-date is én blijft, is het een goed idee om nieuwe branding trends in de gaten te houden. En om jouw leven een stuk gemakkelijker te maken, hebben wij de beste merkstrategie trends van 2022 voor je opgesomd en uitgelegd!

De 5 beste merkstrategie trends in 2022

Een overzicht van de beste merkstrategie trends om in de gaten te houden.

  1. Flexibele Logos
  2. Inclusiviteit en diversiteit
  3. Hashtags als onderdeel van je merkstrategie
  4. Duurzaamheid
  5. Doelgerichte merken

1. Flexibele logos

De dagen van een statisch logo zijn geteld. Vroeger was het prima om een logo in 1 vorm te hebben, omdat het logo vaak voor drukwerk werd gebruikt. Tegenwoordig zit dat anders... Zo moet een logo als Instagram profiel foto kunnen werken, als stempel, in video’s en animaties en natuurlijk online op websites en nieuwsbrieven. Een flexibel logo is een logo dat gemaakt is om makkelijk te verkleinen. Dan hebben we het niet over verkleinen in schaal, maar verkleinen in vorm en layout.

Zo kan je bijv. op een visitekaartje het volledige logo van je merk gebruiken, omdat er meer dan genoeg ruimte beschikbaar is. Op je website gebruik je vervolgens een logo met een horizontale layout. Op social media gebruik je bijv. enkel het symbool of de eerste letter van je logo. Op die manier zorg je ervoor dat je merk altijd herkenbaar, consistent en professioneel in beeld komt.

Ongeacht het formaat of de plek: Heinz heeft een logo voor elke situatie

2. Inclusiviteit en diversiteit

Advertenties met enkel blanke modellen zijn tegenwoordig een no-go. Aan de andere kant worden reclames met een te opvallend diverse cast ook vreemd bekeken. Het is dus zaak om de juiste balans te vinden. En zodra je die balans hebt gevonden en met je merk inclusief en divers communiceert zal je worden beloond. Zo heeft een onderzoek van Google uitgewezen dat klanten sneller een aankoop doen zodra ze een uiting zien die diversiteit en inclusiviteit communiceert.

Echter, veel bedrijven worden met scheve ogen aangekeken, omdat er ook veel misbruik wordt gemaakt van deze trend. Alleen als je kan bewijzen dat je als merk daadwerkelijk voor inclusiviteit en diversiteit vecht, zul je door klanten worden gesteund.

Dove staat bekend om fotografie met een diverse en inclusieve cast

3. Hashtags als onderdeel van je merkstrategie

Hashtags zijn een geweldig middel om je social media content een flinke boost te geven. Zo verspreidt content met de juiste hashtags tot 11% beter dan posts zonder hashtags. En dat geheel gratis! Maar hoe kan je hashtags nog meer gebruiken, nu ze zo belangrijk worden? 

Naast bestaande/officiële hashtags kan je ook je eigen hashtag verzinnen en promoten. Een goede manier om dat te doen is bijv. door een hashtag-slogan te verzinnen. Een mooi voorbeeld daarvan is #justdoit van Nike. Deze hashtag is in bijna 21 miljoen posts meegenomen en genereert GRATIS merkbekendheid voor Nike. Wat jouw hashtag ook mag worden, gebruik je hashtag zo vaak mogelijk en spoor je klanten aan hetzelfde te doen!

Voor Vathorst Fietsen hebben we de merkessentie (#snelweeropweg) omgezet in een vast design element

4. Duurzaamheid

In een tijdsbestek van een 10 jaar is duurzaamheid van een niche onderwerp uitgegroeid tot één van de belangrijkste pijlers voor veel bedrijven. Steeds meer consumenten vinden het belangrijk om duurzame producten te kopen en om op die manier gezonder en duurzamer te leven, zelfs als zij hiervoor een hogere prijs moeten betalen.

Nite alleen vinden consumenten het prettig om duurzame producten te kopen, ze verwachten het. Veel consumenten zijn namelijk bijzonder kritisch geworden op de manier waarop bedrijven hun producten produceren en welke materialen ze daarvoor gebruiken.

Veel merken zijn gelukkig al bezig om duurzamer te produceren om hun klanten tegemoet te komen. Naast deze positieve ontwikkeling is er echter ook een nieuw probleem ontstaan namelijk: Green Washing.

Veel bedrijven plakken maar al te graag duurzame labels op verpakkingen om op die manier hun klanten te misleiden met marketing en design. Ook zijn er veel bedrijven die claimen duurzamer te produceren terwijl ze dat niet doen. Onderaan de streep vallen deze bedrijven allemaal door de mand, omdat consumenten tegenwoordig hun huiswerk doen voordat ze tot een aankoop over gaan.

Neem je dus duurzaamheid mee als kernwaarde en pijler van je bedrijf: Doe het dan op de juiste manier en zorg voor bewijsmateriaal zoals certificeringen en officiële labels.

H&M en haar nieuwe Conscious Exclusive lijn met duurzame kleding

5. Doelgerichte merken

Doelgerichte merken of “purpose-driven brands” zijn merken die een belangrijk probleem oplossen of een maatschappelijke behoefte vervullen. Een mooi voorbeeld van een doelgericht merk is Tony’s Chocolonely, die zich inzet om de productie van chocolade 100% slaafvrij te maken.

Een ander goed voorbeeld is het merk Patagonia, dat met een repair service, klanten helpt om hun kleding te repareren om zo te voorkomen dat klanten onnodig extra kleding kopen.

Doelgerichte merken gebruiken hun doel of missie als superkracht en dit heeft een positief effect. Tegenwoordig kopen consumenten niet alleen producten om hun behoefte te vervullen, maar ook om zich te kunnen identificeren.

Inmiddels weet iedereen in Nederland dat je een chocoladereep van Tony’s Chocolonely niet alleen komt, omdat ‘ie gewoon retegoed smaakt. Ook begrijpen we maar al te goed dat men een t-shirt van Patagonia niet alleen koopt voor het design.

2022 is het perfecte jaar om een paar stappen terug te doen met je merk en te onderzoeken of er een maatschappelijk probleem is waar je iets aan kan doen. Misschien is een vaste samenwerking met een goed doel wel de eerste stap? Één ding is zeker: doelgerichte merken krijgen een streepje voor en zijn helemaal klaar voor de toekomst. 

Tony's Chocolonely plaatst haar purpose/doel boven alles

Conclusie

De behoeftes en verwachtingen van consumenten veranderen voortdurend. Zo draait 2022 helemaal om consistentie, inclusiviteit en diversiteit, hashtags, duurzaamheid en doelgerichte merken. Al deze zaken dragen ertoe bij dat jouw merk dichterbij een doelgroep komt. En dat is belangrijk. Het zijn namelijk niet alleen de transacties die belangrijk zijn, maar ook het maken van een connectie en het creëren van een band met je doelgroep.

Neem deze 5 merkstrategie trends dus ten harte en ga aan de slag om van je merk een merk 2.0 te maken. Succes!

Maarten de Vries

Heb je een uitdaging die je wilt bespreken?

Altijd up-to-date

Groot blijven met kleine moeite? Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elk kwartaal onze dubbele dosis kennis over merkstrategie en meer! 🔥

Bedankt! Je aanmelding is goed ontvangen. Vanaf nu ontvang je van ons elk kwartaal een SUPER vette nieuwsbrief!🤘
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier.

Certified branding facilitators

Door op "Accepteren" te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op jouw apparaat om deze website te verbeteren, het gebruik te analyseren en te helpen bij onze marketing. Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.
Cookiebeleid